Fericirea la locul de muncă: utopie sau realitate?
Fericirea la locul de muncă este un concept pe care mulți dintre angajatori și mulți dintre angajați îl ignoră. Totuși, studiile au demonstrat că angajații care sunt mai fericiți la locul de muncă sunt, de asemenea, mai productivi, mai eficienți și mai creativi.
Deși cu mii de ani în urmă Confucius a spus ”Fă ceea ce-ţi place cu adevărat şi nu vei mai munci nici o zi din viaţa ta!”, în zilele noastre sunt puțini oameni care asociază fericirea cu munca.
În ce constă fericirea la locul de muncă?
Majoritatea oamenilor muncesc pentru recompensele financiare. Cei mai norocoși au șansa de a face ceea ce le place. Însă, pe lângă aspectul financiar și motivația că ai șansa de a face ceea ce îți place, ce alte aspecte mai sporesc fericirea la locul de muncă?
Psihologii, care au efectuat studii pe această temă, au ajuns la concluzia că fericirea la locul de muncă se află în strânsă legătură și cu activitățile sociale, timpul petrecut în aer liber, activitățile fizice și … pauza de masă.
Care sunt factorii care determină fericirea la locul de muncă?
salariul – influențează satisfacția la locul de muncă, fiind o modalitate de evaluare a muncii prestate;
munca în sine – în mod evident, nu poți fi profesor timp de 30 – 40 de ani din viață, dacă nu îți place să lucrezi alături de copii. Și nici nu poți fi funcționar într-o unitate bancară, dacă cifrele au fost mereu o limbă străină pentru tine;
mediul de lucru – se referă la accesul pe care îl avem la toate resursele materiale și informațiile necesare pentru o bună desfășurare a activității, la spațiul fizic în care muncim zi de zi, la confortul pe care îl avem;
colectivul – relațiile armonioase dintre colegi, bazate pe respect și sprijin, sunt cele care motivează și oferă un sentiment de confort și siguranță;
Pe lângă acești patru factori principali, se mai adaugă și alte aspecte demne de luat în calcul:
autonomia – angajatul care are posibilitatea să își organizeze modul în care își desfășoară activitățile, în funcție de starea de spirit, de creativitate, de puterea de concentrare, este mai fericit decât cel care este obligat să își ducă la bun sfârșit sarcinile într-o manieră impusă de alții;
siguranța locului de muncă – când angajatul nu simte amenințarea unei concedieri, devine mai relaxat, se simte în siguranță, este mai eficient, mai productiv și mai creativ;
relația cu superiorii – pe lângă respect și susținere, pentru un angajat este important și benefic să știe că poate discuta deschis despre orice aspect al activității sale cu superiorul său ierarhic, astfel încât să își poată face treaba cât mai eficient;
posibilitatea avansării – angajații sunt mai motivați și mai implicați în ceea ce fac, își doresc să fie mai buni și mai eficienți, dacă știu că au posibilitatea de a promova; rutina și stagnarea pe aceeași poziție determină o scădere a productivității și a eficienței.
Ce putem face pentru a fi mai pozitivi și mai fericiți la locul de muncă?
Deși nu putem controla în mod direct mare parte din factorii enumerați mai sus, putem totuși face alte lucruri care ne vor aduce fericirea la locul de muncă. Psihologii ne îndeamnă să ne controlăm propria percepție despre fericire. Trebuie să descoperim și să introducem în rutina noastră zilnică anumite acțiuni care ne vor determina să fim mai fericiți. Iată care sunt câteva dintre acestea:
Stabilește obiective realiste, pe care le poți duce la îndeplinire. De asemenea, ai grijă ca acestea să fie, deopotrivă, ambițioase și motivante!
Ține un jurnal al progreselor pe care le faci. Zi de zi alcătuiește o listă a sarcinilor îndeplinite pe parcursul programului de muncă. Aceasta îți va oferi satisfacție și te va motiva să continui.
Ajută-ți colegii, dacă îți permite timpul, dacă aceștia îți cer ajutorul sau dacă observi că se află într-un impas. Să oferi ajutorul îți conferă întotdeauna o stare de bine!
Lucrează eficient. Încearcă să eviți să te supra-aglomerezi, evită să faci mai multe lucruri deodată, termină ce ai început înainte să te apuci de altceva, amână sarcinile care suportă amânare.
Acceptă că a greși este omenește. Fiecare dintre noi ne confruntăm cu situații dificile și greșim. Este important să recunoaștem că am greșit și să cerem ajutorul pentru a depăși momentul.
Încearcă să transformi munca în ceva ce faci cu plăcere. Și, dacă îți este greu să faci asta, ia în calcul și varianta unei reconversii profesionale. Poți opta, în funcție de pasiunea pe care o ai și de ceea ce îți dorești să faci, pentru cursuri de calificare la Centrul de Calificare și Pregătire Profesională. Găsești o ofertă bogată și variată de cursuri de calificare. Niciodată nu este prea târziu să o iei de la început, niciodată nu este prea târziu să faci o schimbare. Descoperă ce îți aduce fericire, informează-te, fă un curs de calificare profesională și mergi mai departe!
Autor – Ileana Adamescu
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!