Care sunt avantajele și dezavantajele unui job la stat?
Avantaje
Stabilitatea: un job la stat presupune o stabilitate mai mare. Concedierile se întâmplă mai rar și se petrec ca urmare a unei crize economice sau ca urmare a unor restructurări în masă, ambele situații întâmplându-se destul de rar.
Un ritm de muncă mai liniștit, care se traduce prin presiune mai scăzută la locul de muncă: termenele limită ale proiectelor din sistemul de stat sunt mai
permisive și, în plus, veniturile generate nu sunt esențiale, așa cum se întâmplă în mediul privat.
Un program fix, care presupune prea puține ore suplimentare: după cum știm cu toții, angajații la stat au un program fix, de 8 ore sau 8 ore și jumătate, cu pauză de prânz. De asemenea, rareori angajații din sistemul de stat fac ore suplimentare, iar când le fac sunt plătite suplimentar. Ei știu când vin și când pleacă de la serviciu întotdeauna, spre deosebire de angajații din sistemul privat care, de multe ori, știu când vin dar nu mai știu când pleacă.
Prestanța: de ce să nu recunoaștem, dă bine la CV dacă scrie în el că ai lucrat într-o instituție de stat, fie ea locală sau la națională, iar dacă în perioadă în care ai lucrat acolo ai și promovat, este cu atât mai bine.
Dezavantaje
Siguranța mai scăzută a locului de muncă: în cazul unei crize economice, de pildă, într-o companie privată posibilitatea disponibilizărilor este mai mare, tocmai pentru că, dacă aceasta produce venituri mai mici, nu-și mai permite să-și plătească toți angajații.
Mai puțin timp liber: probabilitatea să lucrezi peste program sau să nu poți beneficia de anumite zile libere este mai mare într-o companie privată, tocmai pentru că respectarea termenelor limită este în strânsă legătură cu veniturile generate de companie, prin intermediul angajaților. Sunt situații în care orele suplimentare nu sunt plătite, dar se compensează cu alte beneficii pe care le oferă un angajator privat.
Competiția constantă și acerbă existentă într-o companie privată poate fi generatoare de stres însă, dacă știi cum să o gestionezi, dacă știi să îți faci treaba la timp, să fii serios, să fii riguros în ceea ce faci, cu siguranță vei fi remarcat și vei avea șansa unei promovări.
Indiferent ce alegi, trebuie să îți iei o decizie în cunoștință de cauză și să ți-o asumi. De asemenea, este important să înțelegi că niciun loc de muncă nu este perfect și niciun mediu de muncă nu îți va satisface toate nevoile. Însă alegerea pe care o faci trebuie să se plieze pe firea ta, pe nevoile tale cele mai importante și, mai ales, trebuie să îți ofere satisfacții, fiindcă la locul de muncă ne petrecem o treime (măcar) din timpul unei zile și, de multe ori, stăm mai mult alături de colegii de birou decât stăm alături de membrii familiei. Și este vital să te simți bine la locul de muncă și să
faci cu plăcere ceea ce faci.
Dacă iei în calcul varianta unei reconversii profesionale, nu uita să vezi oferta noastră de cursuri de formare!
Autor – Ileana Adamescu